Monday, April 11, 2011

Isteri Yang Dingin

Seorang suami mengadu kepada pakar kaunseling, bahawa  isterinya tidak mau “make love” dengannya sejak tujuh bulan lalu.

Akhirnya, si isteri dipanggil untuk berbincang dengan pakar kaunseling itu. Lalu kaunselor menanyakan masalah apa yang sedang dihadapi oleh si isteri.

Dengan lesu, isteri itu menjawab :

“Doktor sudah tahu, bahawa kehidupan ekonomi kami porak peranda. Setiap hari, saya harus bangun pagi dan pergi ke pejabat dengan menumpang teksi. Ketika saya katakan bahawa saya tidak punya duit, pemandu teksi itu mengugut, ‘Pilih: Nak bayar ATAU?’ Saya terpaksa pilih ‘ATAU’. ”

“Walau dengan naik teksi, saya tetap sering terlambat masuk kerja, sehingga bos mengugut, ‘Pilih: Nak diberhentikan kerja ATAU? Sekali lagi saya terpaksa pilih ‘ATAU’. ”

“Masa Balik kerja, saya naik teksi lagi disebabkan bas selalu penuh. Saya tidak mampu membayarnya dan naik teksi yg lain, lagi sekali pemandu teksi mengugut saya, ‘Pilih: Nak bayar ATAU?’ ”

“Saya terpaksa melakukan hal yang sama setaip hari. Nah, sekarang doktor sudah tahu masalah saya. Saya sudah terlampau letih untuk melakukannya lagi bersama suami saya di malam hari.”

Pakar kaunseling menyahut : “Okey, saya faham masalah anda. Jadi, sekarang pilih: Nak saya laporkan kepada suami anda ATAU?”

No comments:

Post a Comment